حملات هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) اردن: حمله شهرک نشینان به کاروان کمک‌های غزه جنایت است مشاور اسماعیل هنیه: نتانیاهو برای آتش بس سنگ اندازی می‌کند حمله پهپادی مقاومت عراق به جنوب فلسطین اشغالی (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترکیه: اسرائیل فورا از رفح عقب‌نشینی کند رسانه صهیونیستی: عملیات اسرائیل در رفح محدود است دومین حمله گردان‌های قسام به مواضع صهیونیست‌ها طی چند ساعت گذشته (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیسی: ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند | دولت از وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال عقب نیست سردار فدوی: دولت و سپاه درکنار یکدیگر رفع مشکلات کشور را پیگیری می‌کنند واکنش کانادا به حمله احتمالی اسرائیل به رفح هلاکت یک تاجر اسرائیلی در مصر ایروانی: هیچ یک از گروه‌های مقاومت در اقدام مشروع ایران علیه اسرائیل دخیل نبودند حمدان: عملیات رفح برای ارتش اسرائیل «پیک نیک» نخواهد بود چراغ سبز آمریکا به رژیم صهیونیستی برای عملیات «محدود» در رفح گروسی: مذاکرات با ایران درباره نحوه اجرای توافق مشترک مارس ادامه دارد نتانیاهو: پیشنهاد مورد قبول حماس از خواسته‌های ضروری اسرائیل فاصله دارد درگیری مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان وزیر صهیونیست: مذاکره با حماس بس است؛ به رفح حمله کنید پوتین به چین و ترکیه سفر می‌کند بازگشت مذاکره‌کنندگان صهیونیست به قاهره طی ساعات آینده
سرخط خبرها

معاون دفتر رئیس‌جمهور: سفر رئیسی به سوریه راهبردی است| دنبال پایدارسازی همکاری‌های اقتصادی هستیم

  • کد خبر: ۱۶۱۸۹۹
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
معاون دفتر رئیس‌جمهور: سفر رئیسی به سوریه راهبردی است| دنبال پایدارسازی همکاری‌های اقتصادی هستیم
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه را راهبردی و تاریخی دانست و گفت: در اسنادی که بین روسای جمهور ایران و سوریه قرار است، امضا شود بُعد اقتصادی مطرح است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد جمشیدی پیش از سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه در بیان جزئیاتی از این سفر اظهار داشت: سفر رییس‌جمهور به سوریه دو بعد راهبردی و اقتصادی را شامل می‌شود. راهبردی از این جهت که در یک دهه گذشته منطقه ما دارای تحولات ژئوپولتیک پر تنشی بوده است. می‌توان به جنگ سوریه، جنگ یمن، ظهور داعش و گسترش تروریسم، فتنه‌های داخلی که بر ضد جمهوری اسلامی و مردم ایران اعمال و نیز سیاست فشار حداکثری که با محوریت ترامپ و برخی اعراب منطقه انجام شد، اشاره کرد.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه هدف همه این تحولات که در یک دهه گذشته جریان داشته این است که ایران و محور مقاومت را زمین گیر و مهار کند، ابراز داشت: لازم است یادآوری کنم که مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا در یک بیانیه ۱۲ بندی خواست‌هایی را از ایران مطرح کرد که همه آن‌ها دلالت بر این داشت که ایران باید در همه حوزه‌های مختلف ژئوپلیتیک و قدرت منطقه تجدیدنظر کند و به آمریکا امتیاز دهد تا این کشور دست از سیاست فشار بر دارد.

جمشیدی ادامه داد: امروز مشاهده می‌کنیم که هیچ‌کدام از آن ۱۲ بند محقق نشده و سیاست جمهوری اسلامی، اتفاقا در منطقه موفق و محور مقاومت پیروز بوده و این یک پیروزی راهبردی است که همه متوجه شده‌اند. امروز می‌بینید که آن‌ها نتوانستند به هیچ‌کدام از اهداف خود دست پیدا کنند و بر عکس کشور‌های عرب منطقه به سمت تعامل با محور مقاومت تمایل پیدا کرده‌اند.

وی عنوان داشت: سوریه هم یکی دیگر از ابعاد آن است. از این رو ارزش این سفر به این است که بر پیروزی راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه دلالت دارد. اساساً رویکرد دولت ایران و دولت آیت‌الله رئیسی این است که مولفه‌های قدرت  ایران را حفظ کند و بر ابعاد آن بیفزاید. یعنی ایران را قوی‌تر کند. در دوره‌های گذشته برخی دولت‌ها بودند که بر این باور بودند که برای این که بتوانند یک امتیاز اقتصادی بگیرند باید امتیاز ژئوپلتیک دهند، یعنی قدرت منطقه‌ای ایران را واگذار کنند تا بتوانند یک امتیاز اقتصادی بگیرند.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور افزود: دولت آیت‌الله رئیسی چنین باوری ندارد و در واقع اعتقاد دارد که باید همه مولفه‌های قدرت را همزمان حفظ کرد و تنها راه موفقیت همین است. بر این اساس، در عین اینکه قدرت راهبردی و منطقه‌ای و مقاومت را حفظ خواهیم کرد و به آن پایبند و متعهد هستیم به سمت تقویت همکاری‌های اقتصادی حرکت می‌کنیم.

جمشیدی گفت: از این رو بعد دوم کاری که جمهوری اسلامی ایران در سوریه دنبال می‌کند این است که حضور اقتصادی و نقش آفرینی اقتصادی خود را فعال‌تر بکند. متاسفانه در دوره گذشته و به خاطر این که تمایلی به این رویکرد در سیاست خارجی وجود نداشت، عملاً همکاری اقتصادی هم به صورت معنی دار پیگیری نمی‌شد.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور اظهار داشت: به دنبال این هستیم که همکاری‌های اقتصادی پایداری در سوریه ایجاد کنیم، به‌طوری که بتوانیم در نهایت در ساحل مدیترانه حضور فعال اقتصادی داشته باشیم؛ بنابراین در اسنادی هم که قرار است بین رؤسای جمهور دو کشور و هیئت‌های همراه امضا شود، بعد اقتصادی به‌صورت اساسی وجود دارد. مدت طولانی است که روی اسناد کار شده و بر روی ابعادی دارد کار می‌شود که بتواند حضور تجاری و اقتصادی ایران و حضور بخش خصوصی را در آنجا تثبیت کند تا ملت ایران بتواند از منافع اقتصادی این پیروزی راهبردی استفاده بکند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->